onsdag 26 mars 2008

Påsk i Warszawa, 21-24 april 2008

Utanför "the palace of culture and science"

Fikar på Café Bristol, vårt hotells café (www.lemeridien.com/warsaw)
Häftig port någonstans i ambassadkvarteren.
Warsaw uprising monument.

Kung Sigismund III monument utanför det kungliga slottet.
Erik fikar på underbara Café Bristol.
Påskdagens middag intogs i en charmig restaurang i gamla stan.
Min bordsgranne; en pippifågel!

Underbart överdådig interiör!




Restaurang Belvedere. Det kändes som att sitta mitt ute i djungeln och äta; härligt!
Påskafton, en bar mitt emot St. Alexander's church i finanskvarteret.
Det kungliga slottet som vi bodde fem minuters promenad ifrån. Underbart centralt!




Kungens jaktslott enligt utsago, även kallat "the Palace on the Water" som ligger på en liten ö i en sjö som dessutom har en tillhörande amfiteater. Det ni!
Inte långt ifrån palatset på vattnet finns orangeriet som har gjorts om till en enormt mysig restaurang som går under namnet Belvedere.

I restaruangen Belvedere.
Inte så dum omgivning att äta middag i!
En något mindre glamourös restaurang där jag åt traditionell polsk soppa till lunch första dagen. Ockerdyrt, men så var det på shoppinggatan också..
"The palace of culture and science" i all sin prakt en mulen och kall långfredag.

Min shopping; lyxig make-up och en massa chokladkaniner.. Mums!
Avrundning av första kvällen i hotellbaren. Erik unnar sig en kubansk cigarill och en whisky.

Utanför palatset på vattnet. Lite trivia; i trädet i bakgrunden satt det påfåglar som pratade hej vilt med varandra. Jättestora fåglar det där och jag var inte helt komfortabel med att stå nära..



1 kommentar:

micha sa...

Ramlade bara av en slump in här!

Vad roligt att ni tyckte om Warszawa!
Jag bor här sedan ett par år tillbaka och har bestämt mig för att slå mig ned här.

Välkomna tillbaka!